Vanliga frågor

Order

Har min order blivit mottagen?
Vi skickar alltid en orderbekräftelse till den e-post du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått ett mail så har beställningen inte gått igenom eller så kan en felaktig e-postadress vara angiven. Kontrollera gärna din skräppost så att mailet inte har hamnat där. Är du osäker så ring butiken.

Hur gör jag om jag vill ändra min order?
Du måste lägga en ny order på de delarna du vill lägga till och ange i kommentars fältet att du vill att vi ska samfrakta tillsammans med din tidigare order. Om ditt totala ordervärde kvalificerar ordern till fri frakt så kommer fraktkostnaden inte att debiteras. Detta gäller även om du har betalat din order med kort.

Hur gör jag om jag vill avbryta en order?
Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig med detta. Är paketet skickat så måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?
Du debiteras då 200kr för icke utlöst paket.

Hur gör jag om vi har ett företag med en leveransadress och en annan fakturaadress?
Du kan i kassan välja att fylla i en separat fakturaadress. I kassan kan ni som företag betala med kort. Observera att ordrar som läggs i vår webbshop skickas till närmaste DHL Service Point för uthämtning. Vill ni istället att vi skickar ordern med utkörning med DHL Paket ber vi er maila er order till info@kajaksidan.se. Observera att tillägg på fraktkostnaden tillkommer för DHL Paket.

Är alla priser på kajaksidan.se inklusive moms?
Ja

Vad kostar frakten inom Sverige?
Standardfrakten inom Sverige är fri vid ordervärde över 499 kr och kostar normalt 49 kr för ordar under 495 kr. För kajaker så skiljer sig fraktkostnaden åt beroende på storlek och material. 
Skrymmande paket är har en längd över 150 cm. En högre fraktkostnad kommer då att tillkomma. Ytterligare avgifter tillkommer vid sändning av kajak, båtar eller liknande. Standard är att frakt av en kanot i plast kostar 695 sek inom Sverige.
Är kanoten byggd i glasfiber så skickar vi den ej med standard transport. 
Ring butiken för konsultation.

För frakt av kajaker över 600cm, vänligen kontakta butik för prisoffert. Observera att Leveransmetoden "DHL - Skrymmande gods" gäller INTE för produkter över 600cm.
 

Returer

Hur gör jag ett byte?
Om du vill byta en eller flera varor skickar du helt enkelt kostnadsfritt tillbaka det du inte vill ha enligt nedan om återköp och lägger en ny order på det du vill ha istället. Du kommer bli återbetalad för det du skickar tillbaka.

Hur gör jag ett återköp?
I ditt paket finns en returetikett och en returföljesedel som vi rekommenderar att du använder (konsumentverket har även ett standardformulär som går att använda, hittas här. Vi rekommenderar dock att du använder bifogad följesedel och etikett för snabbast hantering av din retur). Fyll i returföljesedeln, lägg den och produkten/produkterna i en förpackning, klistra returetiketten utanpå paketet och lämna in hos närmaste DHL Service Point. Vi är tacksamma om du skickar tillbaka produkterna i en lagom stor låda för att hålla nere våra returkostnader.
När vi hanterar ditt återköp kommer vi att göra en återbetalning till kort eller bankkonto alternativt kreditera din faktura, beroende på vilket betalsätt du valt. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi mottagit din retur. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar. Om du redan hunnit betala din faktura så kontaktar Klarna dig för återbetalning.

Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller se deras kundservicesida, https://www.klarna.com/se/kundservice/

Hur gör jag en reklamation och vilka garantier har jag?
Finns det möjlighet att ta en bild på varan du vill reklamera, och på så sätt visa oss problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Skicka bilden i ett mail till info@kajaksidan.se samt skriv vad det är som hänt och hur du har använt produkten/produkterna. När vi har mottagit informationen kommer vi att återkomma till dig om hur vi går vidare i ärendet. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt.

Jag har skickat tillbaka en vara, hur får jag reda på status?
Din retur hanteras så snart vi har mottagit den och i turordning som den har kommit in. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi har hanterat den.

Behöver jag betala en faktura om jag ska göra ett återköp?
Nej, har du valt betalsätt faktura bör du rapportera retur till Klarna i deras app eller till deras kundtjänst. Då kommer din faktura att pausas tills vi har hanterat din retur. Därefter krediteras den om du returnerade hela ordern. Returnerade du delar av ordern skickas en ny och uppdaterad faktura ut istället.
Har du betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig om tillvägagångssätt för att få dina pengar återbetalade. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller se deras kundtjänstsida https://www.klarna.com/se/kundservice/

Hur hanteras mitt presentkort vid en retur?
Om du har betalat med ett presentkort kommer vi att skapa ett nytt till dig om du gör en retur. Det nya presentkortet skickas via mail till dig. Detsamma gäller för övriga rabattkuponger etc.


Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja på?
Kortbetalning (Visa & MasterCard), Faktura via Klarna och Delbetalning via Klarna.

Kan man som företag betala mot faktura?
Du kan inte ange organisationsnummer. Men du kan skriva ditt företagsnamn på C/O-raden.

Kan företag eller kommun betala med faktura med en fakturaadress och en annan leveransadress?

Ja det går bra. Du behöver då skicka denna ordern via ett mail till oss. Det vi behöver är: Vad ni vill beställa, er leveransadress, fakturaadress, och organisationsnummer. Hur vi ska märka fakturan, samt ett namn och telefonnummer till en kontaktperson hos er. Vi kommer då skicka ut ordern samt i efterhand skicka en faktura till er angivna e-post.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
Det är 14 dagars betalningstid. Önskar du förlänga förfallodatumet vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller gör det själv i Klarnas app eller inloggad på Mitt Klarna. Klarnas Kundtjänstsida hittar du här:
https://www.klarna.com/se/kundservice/

Hur säkert är det att betala med mitt kreditkort på Kajaksidan?
Ett av betalningsalternativen på Kajaksidan är kortbetalning. När du ombeds lämna ditt kortnummer så befinner du dig på en krypterad sida. Transaktionen genomförs i samarbete med DIBS, som är en av nordens ledande betalväxlar, och den är PCI-certifierad. De använder den av VISA och MASTERCARD utvecklade 3D Secure-kopplingen i sin betalväxel. Kajaksidan har även ett SSL certifikat för att du som kund skall kunna känna dig trygg i att ingen annan får tillgång till informationen som du lämnar ifrån dig på våra betalsidor. Det kortare svaret på frågan om du som kund vågar lämna ut ditt kortnummer är JA - på våra betalsidor kan du göra det.

När debiteras mitt kort om jag väljer kortbetalning?
När du gör beställningen reserveras pengarna på ditt kort och sedan dras de när vi skickar din order till dig.

Jag känner mig osäker på att lämna ut mitt personnummer eller mina kortuppgifter, hur ska jag kunna handla?
Du kan då välja att betala med postförskott. Då fyller du bara i ditt namn, adress, e-postadress och telefonnummer och du betalar när du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe nära dig.

Hur använder jag mitt presentkort?

I kassan fyller du i din presentkortskod. När du skrivit in den så klickar du på ”Använd”. Då kommer motsvarande summa att dras bort från ordern.

Det ligger fortfarande kvar en reservation på mitt konto trots att jag avbrutit min order?
Denna reservation kommer att släppa inom några arbetsdagar. Gör den inte det, kontakta din bank så kommer de att hjälpa dig med detta.


Leverans

Levererar ni utanför Sverige?
Ja, vi kan leverera till större delen av världen. I kassan kan du dock endast välja leverans till Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland. Vill du ha leverans till ett annat land ber vi dig kontakta kundtjänst för offert. Gäller dock inte kajaker. För leverans av kajaker ber vi er maila butiken på infokajaksidan.se 

Vad har ni för leveranstid?
Om vi har de produkter du har beställt i lager så skickar vi din order inom 2-3 vardagar. Behöver vi däremot beställa hem delar av din order från leverantör så skickar vi den inom ca. 7-10 arbetsdagar men detta beror på märke och produkt. 

Har min order skickats?
När vi skickar din order så skickas det ett mail till dig om att din order är på väg. Du får även ett separat mail med spårningsinformation så att du kan följa din order via DHLs eller UPS hemsida.

Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt postombud?
När din order finns att hämta ut så skickar DHL ett SMS till dig med information.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 2 veckor. Efter den tiden så skickas ditt paket tillbaka till oss. Hämtas det inte ut så blir du debiterad 200 kr för outlöst paket.

Jag bor i närheten av Nacka, kan jag hämta min order direkt på plats?
Du har möjlighet att välja 'Hämtas i butik' i kassan. Då skickar vi ut ett mail så fort din beställning är redo för hämtning.

Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Kajaksidan men ingen avisering från DHL eller UPS?
Du kan spåra din order via spårningsinformationen du får i samband med att ordern skickas. Kontakta vår kundtjänst om ordern verkar ha fastnat på vägen. Finns den på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med din legitimation och det kollinummer ordern har. I vissa fall så skickar vi din order med brev och då är sändningen ej spårbar. Detta ser du i ditt leveransmail.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?

Först och främst säger du till om detta när du hämtar ut paketet på utlämningsstället. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras. När du gjort detta så kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.


Produkter

Jag önskar kompletterande information om en produkt, vart vänder jag mig?
Saknar du information om en produkt så kontaktar du vår kundtjänst på info@kajaksidan.se eller 08-749 24 33 så hjälper vi dig.

Jag saknar mått för en produkt jag vill köpa, hur gör jag?
De allra flesta produkter, som det är olika storlekar på, har en länk till storleksguide på produktsidan. Finns inte denna så kontakta kundtjänst.


Kontakt

Jag hittar inte det jag söker på denna sida hur kontaktar jag er?
Du kan kontakta oss både via mail info@kajaksidan.se och via telefon 08-749 24 33.

Vilka öppettider har kundtjänst?
Våra öppettider är Måndag – Fredag 10-18, Torsdag 10-19 och Lördag 10-15.