Köpvillkor & Allmän information

KÖPVILLKOR 
Följande villkor gäller vid konsumentköp mellan Internetkund och Kajaksidan (Outlife Scandinavia AB), i fråga om köp som görs på www.kajaksidan.se.

Man ska ha fyllt 18 år för att få handla på www.kajaksidan.se.

Kajaksidan är en hemsida som ägs och drivs av Outlife Scandinavia AB med Org. nr 556926-7460. Vid ett köp på Kajaksidan.se så är därför Outlife Scandinavia AB motpart.

PRISER 
Alla priser på hemsidan anges i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid eventuella fel i våra priser, men kontaktar alltid kund innan leverans om vi måste justera pris. 
Vi förbehåller oss även rätten att justera pris på beställningsvaror då valutaförändringar gör detta nödvändigt.

ORDERBEKRÄFTELSE 
Du får en automatisk orderbekräftelse med information om din beställning via e-post.
Om något inte stämmer kan du kontakta oss på info@kajaksidan.se eller tel. 08-749 24 33.

*FRAKTKOSTNAD 
Köp över 499 kronor levereras fraktfritt om de inte är skrymmande. Du betalar endast frakt en gång, oavsett hur många produkter du köper och om din order skulle vara restnoterad. Utlandskunder får meddelande om eventuella restordrar innan leverans sker och har möjlighet att annullera eller invänta produkten. Fraktkostnaden för ordrar inom Sverige, som är under vår fraktfria gräns och ej är skrymmande, är 49 kronor.

Skrymmande paket är paket som har en längd över 150 cm. En högre fraktkostnad kommer då att tillkomma. Ytterligare avgifter tillkommer vid sändning av kajak. Fraktkostnaden till en svensk adress vid köp av kajak är vanligtvis 695-1995 sek, beroende på var i Sverige adressen är. I vår webbshop får man veta vad frakten kommer att kosta innan man genomför köpet i kassan. Vi förbehåller oss rätten att, efter att ordern har lagts, debitera extra fraktkostnader till avlägsna orter och till öar, vilket kommuniceras med köparen innan frakten sker. Vi förbehåller oss även rätten att annullera en order om vi av något skäl ej kan leverera inom rimlig tid.

Fraktkostnaden för kajaker beror på mottagarens adress. Vi har delat in Sverige i tre zoner, där varje Zon har ett bestämt fraktpris. Detta beror på att våra kostnader är olika i olika delar av Sverige. De tre zonerna delas upp enligt följande system:

  • Zon 1: Postnummer som börjar med 1-82, 85, 86
  • Zon 2: Postnummer som börjar med 83, 84, 87-94, 97
  • Zon 3: Postnummer som börjar med 95, 96, 98

ÖPPETKÖP & RETURER 
För att du skall känna dig 100% trygg erbjuder vi 365 dagars öppet köp!

Ångerrätt gäller inom 365 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Nyskick innebär, förutom att varan ska vara oanvänd, också att alla etiketter och förpackningar är oskadade. Emballera varan innan du skickar tillbaka den. Då fraktkostnaden påverkas av volymen så ber vi våra kunder att ej returnera varor i onödigt skrymmande paket.

När vi tar hand om din retur så kommer vi att göra en återbetalning eller stryka din faktura, beroende på hur du ursprungligen har gjort betalningen. Detta görs efter att vi mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. 
Säkerhetsutrustning (så som selar, torrdräkter, säkerhetslinor etc.) har 14 dagars öppet köp. Produkter med bästföredatum har 14 dagars öppet köp. Varor som säljs på lösmeter och specialbeställningar saknar helt returrätt.

Returer som skickas med brev sänds till: 
Kajaksidan 
Box 130
132 23 Saltsjö-Boo

Returer som skickas med paket med Posten, DHL eller annan speditör sänds till: 
Kajaksidan 
Prästkragens väg 40 
132 45 Saltsjö-Boo

LEVERANSTID 
En order som inkommer innan 13.00 skickas normalt samma dag. Ordrar från länder utanför EU skickas normalt dagen efter pga tulldeklarering. Normal leveranstid inom Sverige är 1-3 dagar och till utlandet 4-10 dagar. Vi reserverar oss för fraktförsening utanför vår kontroll.
Notera gärna vid beställningen om varorna är brådskande.
Om en vara tillfälligt är slut så skickas den då den åter inkommer på lager utan fraktkostnad inom Sverige. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte godkänner en eventuell förlängd leveranstid. Utlandskunder får meddelande om eventuella restordrar innan leverans sker och har möjlighet att annullera, invänta produkten eller betala en avgift för leverans av restorder.

LEVERANSSÄTT 
Mindre paket skickas som brev och levereras till din brevlåda. Större paket skickas med DHL, normalt till en Service Point nära din adress. Du får ett SMS-besked när ditt paket finns att hämta.

Skrymmande artiklar som kajaker och dylikt måste skickas som styckegods vilket innebär att de levereras direkt till dörr och inte till en Service Point.

BETALNINGSALTERNATIV 
Kortbetalning med Visa eller Mastercard. Kortbetalningen sker i samarbete med DIBS som står för säkerhet, trygghet och enkelhet. Allt sker krypterat och vid en eventuell retur sätts pengarna åter på kortet. När du gör en kortbetalning så når aldrig ditt kortnummer oss utan den informationen (kortnr, giltighetstid och CVV2-kod) stannar på DIBS säkra server. DIBS är PCI certifierad av VISA/MasterCard.

REKLAMATION 
Finns det möjlighet att ta en bild på varan du vill reklamera, och på så sätt visa oss problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Skicka bilden i ett mail till info@kajaksidan.se samt skriv vad det är som hänt och hur du har använt produkten/produkterna. När vi får informationen så kommer vår reklamationsansvarig att kontakta dig för vidare information. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt. 

Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Returer som skickas med brev sänds till: 
Kajaksidan 
Box 130 
132 23 Saltsjö-Boo

Returer som skickas med paket med Posten, DHL eller annan speditör sänds till: 
Kajaksidan 
Prästkragens väg 40 
132 45 Saltsjö-Boo

SKADAT GODS 
Om varan skadats under transporten ska detta omedelbart anmälas när du hämtar ut eller tar emot försändelsen. Kontrollera därför alltid godset när du tar emot det. Om du ändå inte upptäcker skadan förrän du kommer hem anmäler du detta till oss via mejl.
När du får en kanot levererad så är det av yttersta vikt att den packas upp och kontrolleras noggrant innan leveranspapper skrivs på. Eventuella skador måste anmälas direkt till chauffören.

EJ UTHÄMTADE VAROR 
Debiteras kunden med 100 kr samt fraktkostnad för tur & retur transport.

BEDRÄGERIER 
Alla bedrägerier polisanmäls.

RESERVATION 
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser på olika bildskärmar.

KLARNAS BETALNINGSALTERNATIV 
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

• Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

• Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.