Köpvillkor & Allmän information

 

KÖPVILLKOR
Följande villkor gäller vid konsumentköp mellan Internetkund och Kajaksidan (Outlife Scandinavia AB), i fråga om köp som görs på www.kajaksidan.se.

Man ska ha fyllt 18 år för att få handla på www.kajaksidan.se.

Kajaksidan är en hemsida som ägs och drivs av Outlife Scandinavia AB med Org. nr 556926-7460. Vid ett köp på Kajaksidan.se så är därför Outlife Scandinavia AB motpart.

PRISER
Alla priser på hemsidan anges i SEK inklusive moms. Kunden kan se priserna exkl. moms genom att ställa in detta. Inställningen görs längst ner i vänstra kolumen. Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid eventuella fel i våra priser, men kontaktar alltid kund innan leverans om vi måste justera pris.
Vi förbehåller oss även rätten att justera pris på beställningsvaror då valutaförändringar gör detta nödvändigt.

ORDERBEKRÄFTELSE
Du får en automatisk orderbekräftelse med information om din beställning via e-post.
Om något inte stämmer kan du kontakta oss på info@kajaksidan.se eller tel. 08-749 24 33.

*FRAKTKOSTNAD
Köp över 499 kronor levereras fraktfritt om dem inte är skrymmande. Du betalar endast frakt en gång, oavsett hur många produkter du köper och om din order skulle vara restnoterad. Utlandskunder får meddelande om eventuella restordrar innan leverans sker och har möjlighet att annullera, invänta produkten eller betala en avgift för leverans av restorder. Fraktkostnaden är inom Sverige för ordrar som är under vår fraktfria gräns 49 kronor.

Skrymmande paket är har en längd över 150 cm. En högre fraktkostnad kommer då att tillkomma. Ytterligare avgifter tillkommer vid sändning av kajak, båtar eller liknande. Standard är att frakt av en kanot i plast kostar 695 sek inom Sverige.
Är kanoten byggd i glasfiber så skickar vi den ej med standard transport.
Ring butiken för konsultation.

För frakt av kajaker över 600cm, vänligen kontakta butik för prisoffert. Observera att Leveransmetoden "DHL - Skrymmande gods" gäller INTE för produkter över 600cm.

ÖPPETKÖP & RETURER
För att du skall känna dig 100% trygg erbjuder vi 365 dagars öppet köp!

Ångerrätt gäller inom 365 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Nyskick innebär, förutom att varan ska vara oanvänd, också att alla etiketter och förpackningar är oskadade. Emballera varan innan du skickar tillbaka den. Då fraktkostnaden påverkas av volymen så ber vi våra kunder att ej returnera varor i onödigt skrymmande paket. Vill du byta storlek eller färg på en produkt så kontakta oss innan du returnerar varan då vi normalt skickar den nya varan innan vi kräver retur av den första leveransen. Detta för att du ska kunna jämföra bägge storlekar innan du returnerar varan.

När vi tar hand om din retur så kommer vi att göra en återbetalning eller stryka din faktura, beroende på hur du ursprungligen har gjort betalningen. Detta görs efter att vi mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.
Säkerhetsutrustning (så som selar, torrdräkter, säkerhetslinor etc.) har 14 dagars öppet köp. Produkter med bästföredatum har 14 dagars öppet köp. Varor som säljs på lösmeter och specialbeställningar saknar helt returrätt.


Returer som skickas med brev sänds till:
Kajaksidan
Box 130
132 23 Saltsjö-Boo

Returer som skickas med paket med Posten, DHL eller annan speditör sänds till:
Kajaksidan
Prästkragens väg 40
132 45 Saltsjö-Boo

LEVERANSTID
En order som inkommer innan 13.00 skickas normalt samma dag. Ordrar från länder utanför EU skickas normalt dagen efter pga tulldeklarering. Normal leveranstid inom Sverige är 1-3 dagar och till utlandet 4-10 dagar. Vi reserverar oss för fraktförsening utanför vår kontroll.
Notera gärna vid beställningen om varorna är brådskande.
Om en vara tillfälligt är slut så skickas den då den åter inkommer på lager utan fraktkostnad inom Sverige. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte godkänner en eventuell förlängd leveranstid. Utlandskunder får meddelande om eventuella restordrar innan leverans sker och har möjlighet att annulera, invänta produkten eller betala en avgift för leverans av restorder.

LEVERANSSÄTT
Mindre paket skickas som brev och levereras till din brevlåda. Större paket skickas med DHL normalt till en Service Point nära din adress. Du får ett SMS-besked när ditt paket finns att hämta.

Skrymmande artiklar som riggar, vagnar och dylikt måste skickas som styckegods vilket innebär att de levereras direkt till dörr och inte till en Service Point (går ej att kombinera med Postförskott).

BETALNINGSALTERNATIV
Kortbetalning med Visa eller Mastercard. Kortbetalningen sker i samarbete med DIBS som står för säkerhet, trygghet och enkelhet. Allt sker krypterat och vid en eventuell retur sätts pengarna åter på kortet. När du gör en kortbetalning så når aldrig ditt kortnummer oss utan den informationen (kortnr, giltighetstid och CVV2-kod) stannar på DIBS säkra server. DIBS är PCI certifierad av VISA/MasterCard.
Betalning mot postförskott, avgift 60 kronor. Gäller endast inom Sverige.

REKLAMATION
Finns det möjlighet att ta en bild på varan du vill reklamera, och på så sätt visa oss problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Skicka bilden i ett mail till info@kajaksidan.se samt skriv vad det är som hänt och hur du har använt produkten/produkterna. När vi får informationen så kommer vår reklamationsansvarig att kontakta dig för vidare information. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt.

Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Returer som skickas med brev sänds till:
Kajaksidan
Box 130
132 23 Saltsjö-Boo

Returer som skickas med paket med Posten, DHL eller annan speditör sänds till:
Kajaksidan
Prästkragens väg 40
132 45 Saltsjö-Boo

Här kan du läsa mer om distans- och hemförsäljningslagen som vi tilllämpar: http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf

SKADAT GODS
Om varan skadats under transporten ska detta omedelbart anmälas när du hämtar ut eller tar emot försändelsen. Kontrollera därför alltid godset när du tar emot det. Om du ändå inte upptäcker skadan förrän du kommer hem anmäler du detta till oss via mejl.
När du får en kanot levererad så är det av yttersta vikt att den packas upp och kontrolleras nogrannt innan leveranspapper skrivs på. Eventuella skador måste anmälas direkt till chaffören.

EJ UTHÄMTADE VAROR
Debiteras kunden med 200 kr samt fraktkostnad för tur & retur transport.

BEDRÄGERIER
Alla bedrägerier polisanmäls.

RESERVATION
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser på olika bildskärmar.

KLARNAS BETALNINGSALTERNATIV
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig därför att läsa Klarnas integritetspolicy. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.